Zaken Maken
Image default
Marketing en reclame

Wil jij de eerste positie in Google bereiken? Focus op zoekintentie!

De tijd waarin je met een paar goedgeplaatste zoekwoorden bovenaan de resultaten van een zoekmachine kwam, is voorbij. Google is slimmer geworden en richt zich nu vooral op de zoekintentie van gebruikers. Als je echt wil opvallen met je zoekmachine optimalisatie, moet je daarom begrijpen wat mensen echt willen wanneer ze in een zoekmachine iets intypen. 

Wat is zoekintentie en waarom is het belangrijk?

Zoekintentie, of ‘user intent’, draait om het achterhalen wat iemand echt wil vinden wanneer hij een zoekopdracht uitvoert. Als je de zoekintentie begrijpt, kun je content maken die perfect aansluit bij de behoeften van je doelgroep. Dit is precies waar Google zijn zoekresultaten op afstemt. Wil je hoger scoren? Richt je dan niet alleen op wat mensen intypen, maar vooral op wat ze ermee bedoelen.

Hoe bepaalt Google de zoekintentie van de gebruiker?

Google gebruikt verschillende AI-systemen om de zoekintentie te begrijpen, zoals:

  • BERT: dit systeem begrijpt de context van woorden in een zin, waardoor Google beter kan inschatten of iemand bijvoorbeeld op zoek is naar informatie of een product wil kopen.

  • MUM: dit systeem begrijpt complexe vragen en biedt relevante antwoorden.

  • RankBrain en Neural Matching: deze systemen analyseren de betekenis van woorden en vinden verbanden tussen termen en concepten, zelfs als ze verkeerd worden gespeld.

Daarnaast houdt Google ook rekening met gebruikersgedrag, bijvoorbeeld door middel van Navboost. Dit systeem analyseert klikpatronen en past op basis daarvan de rangschikking van zoekresultaten aan. Dit betekent dat als veel gebruikers op een bepaald zoekresultaat klikken en op die website blijven hangen, Google dit resultaat als relevanter beschouwt en het in het vervolg hoger plaatst.

Hoe speel je in op de zoekintentie?

Nu je weet hoe belangrijk de zoekintentie van je doelgroep is, kun je aan de slag om je content hierop af te stemmen:

  1. Doe onderzoek naar je doelgroep: begrijp welke vragen en problemen ze hebben.

  2. Maak je website gebruiksvriendelijk: zorg ervoor dat je website makkelijk te gebruiken is door je doelgroep.

  3. Vergroot je naamsbekendheid: zorg voor een sterke aanwezigheid op social media en overweeg samenwerkingen met influencers.

  4. Optimaliseer je title tags en metabeschrijvingen: wees specifiek, kort en krachtig, en gebruik een call-to-action.

Help jij de gebruiker, dan helpt Google jou

Wil je succesvol een SEO-campagne opzetten en hoog in de resultaten van zoekmachines zoals Google komen te staan? Dan is het belangrijk dat je je doelgroep echt helpt met waardevolle content. Bij een online marketing bureau kunnen de specialisten je helpen met het plannen en maken van content die jouw online zichtbaarheid naar een hoger niveau tilt. Wil je meer weten? Op de website van Semwerkt – een zoekmachinemarketingbureau – vind je een uitgebreid blog over zoekintentie.