Zaken Maken
Image default
Marketing en reclame

Hoe doe je goed campagne onderzoek?

Hoe weet je of de gevoerde marketingcampagne resultaat heeft? En wat wordt er eigenlijk allemaal online gepubliceerd over je bedrijf? Het is een dagtaak om dit allemaal goed in de gaten te houden. Deze tijd heb je vaak niet. Als je gebruik maakt van campagne onderzoek, krijg je alle feiten op een rij. Waarbij je ook direct de resultaten ziet.

Mediacampagne ter ondersteuning van je merkbekendheid

Er zijn verschillende manieren om je merkbekendheid groter te maken. Dit doe je door advertenties in lokale of landelijke media te plaatsen. Dit kan zowel op papier als op de radio. Uiteraard speelt online adverteren ook een rol. Dit kan door middel van banners zijn op een nieuwssite, maar het publiceren van online persberichten of blogs is tevens een gebruikelijke manier om je bedrijf of product onder de aandacht te brengen. Met een campagne onderzoek ben je in staat om ook de resultaten terug te lezen van deze online publicaties.

Wat is het belang van een campagne onderzoek?

Als bedrijf heb je een bepaalde uitstraling voor ogen. Je wilt dat klanten je betrouwbaar vinden. De hoge kwaliteit die je levert, moet niet in twijfel worden getrokken. Daarnaast wil je bereiken dat de consument of afnemer direct aan jouw bedrijf denkt als ze een product of dienst in jouw bedrijfstak willen aanschaffen. Om er zeker van te zijn dat de reclamecampagnes die je voert, ook het gewenste resultaat hebben, laat je campagne onderzoek doen. Zo zie je of de boodschap die je hebt, ook werkelijk zo wordt opgevangen. Je weet ook direct waar bijsturing noodzakelijk is.

Wat zijn de middelen om te monitoren

Campagne onderzoek kan uit een aantal facetten bestaan. Ten eerste kun je via media monitoring alle publicaties die zowel online als in de traditionele pers voorbij komen, verzamelen. Zo heb je een niet alleen een compleet overzicht van dagelijkse publicaties. Je krijgt tevens een opgave van het bereik en de mediawaarde. Dit geeft inzicht in hoeverre een campagne ook werkelijk het gewenste effect heeft. Een andere manier van campagne onderzoek is bijvoorbeeld het detecteren van je bedrijfslogo. Hoe vaak komt je bedrijfslogo tijdens een liveverslag van een gesponsorde sportwedstrijd in beeld? Uit het campagne onderzoek zal vervolgens blijken wat de impact is van deze reclamecampagne. En dat kun je op verschillende manier weer vertalen naar toekomstige strategieën. Je weet of het zinvol is om bepaalde evenementen te sponsoren. Maar je kunt ook peilen of de consument zich achteraf je logo nog herinnert en in verband brengt met jouw producten.

Campagne onderzoek kent geen grenzen

Heb je plannen om je bedrijfsactiviteiten internationaal uit te breiden? Ook dan is het verstandig om een campagne onderzoek te doen. Want reclameboodschappen worden in bepaalde landen of culturen soms anders ontvangen dan je verwacht. Met degelijk campagne onderzoek weet je direct of je dus onderscheid moet maken in je manier van adverteren of de toon die je gebruikt. En daarbij heb je ook de mogelijkheid om alle publicaties die in de media verschijnen te monitoren. Zou houd je overzicht en blijf je ook altijd up-to-date van hoe de internationale consument tegen je bedrijf aankijkt.