Hoe doe je goed campagne onderzoek?

Hoe weet je of de gevoerde marketingcampagne resultaat heeft? En wat wordt er eigenlijk allemaal online gepubliceerd over je bedrijf? Het is een dagtaak om dit allemaal goed in de gaten te houden. Deze tijd heb je vaak niet. Als je gebruik maakt van campagne onderzoek, krijg je alle feiten op een rij. Waarbij je ook direct de resultaten ziet.

Mediacampagne ter ondersteuning van je merkbekendheid

Er zijn verschillende manieren om je merkbekendheid groter te maken. Dit doe je door advertenties in lokale of landelijke media te plaatsen. Dit kan zowel op papier als op de radio. Uiteraard speelt online adverteren ook een rol. Dit kan door middel van banners zijn op een nieuwssite, maar het publiceren van online persberichten of blogs is tevens een gebruikelijke manier om je bedrijf of product onder de aandacht te brengen. Met een campagne onderzoek ben je in staat om ook de resultaten terug te lezen van deze online publicaties.

Wat is het belang van een campagne onderzoek?

Als bedrijf heb je een bepaalde uitstraling voor ogen. Je wilt dat klanten je betrouwbaar vinden. De hoge kwaliteit die je levert, moet niet in twijfel worden getrokken. Daarnaast wil je bereiken dat de consument of afnemer direct aan jouw bedrijf denkt als ze een product of dienst in jouw bedrijfstak willen aanschaffen. Om er zeker van te zijn dat de reclamecampagnes die je voert, ook het gewenste resultaat hebben, laat je campagne onderzoek doen. Zo zie je of de boodschap die je hebt, ook werkelijk zo wordt opgevangen. Je weet ook direct waar bijsturing noodzakelijk is.

Wat zijn de middelen om te monitoren

Campagne onderzoek kan uit een aantal facetten bestaan. Ten eerste kun je via media monitoring alle publicaties die zowel online als in de traditionele pers voorbij komen, verzamelen. Zo heb je een niet alleen een compleet overzicht van dagelijkse publicaties. Je krijgt tevens een opgave van het bereik en de mediawaarde. Dit geeft inzicht in hoeverre een campagne ook werkelijk het gewenste effect heeft. Een andere manier van campagne onderzoek is bijvoorbeeld het detecteren van je bedrijfslogo. Hoe vaak komt je bedrijfslogo tijdens een liveverslag van een gesponsorde sportwedstrijd in beeld? Uit het campagne onderzoek zal vervolgens blijken wat de impact is van deze reclamecampagne. En dat kun je op verschillende manier weer vertalen naar toekomstige strategieën. Je weet of het zinvol is om bepaalde evenementen te sponsoren. Maar je kunt ook peilen of de consument zich achteraf je logo nog herinnert en in verband brengt met jouw producten.

Campagne onderzoek kent geen grenzen

Heb je plannen om je bedrijfsactiviteiten internationaal uit te breiden? Ook dan is het verstandig om een campagne onderzoek te doen. Want reclameboodschappen worden in bepaalde landen of culturen soms anders ontvangen dan je verwacht. Met degelijk campagne onderzoek weet je direct of je dus onderscheid moet maken in je manier van adverteren of de toon die je gebruikt. En daarbij heb je ook de mogelijkheid om alle publicaties die in de media verschijnen te monitoren. Zou houd je overzicht en blijf je ook altijd up-to-date van hoe de internationale consument tegen je bedrijf aankijkt.

 

Tags:

Gerelateerde artikelen die u mogelijk interesseren

Online vindbaarheid is tegenwoordig cruciaal voor elk bedrijf. Of je nu een webshop runt of diensten aanbiedt, zonder sterke online

...

De tijd waarin je met een paar goedgeplaatste zoekwoorden bovenaan de resultaten van een zoekmachine kwam, is voorbij. Google is

...

Voor startups is een sterke aanwezigheid op social media essentieel. Het kan je helpen om je merk te vestigen, je

...

SEO-specialisten spelen een essentiële rol in de digitale marketingwereld door ervoor te zorgen dat websites optimaal presteren in zoekmachines. Om

...

Het gebruik van Artificiële Intelligentie (AI) inzetten voor grafisch design, en specifiek voor het creëren van logo’s en huisstijlen, wint

...

Een bedrijfsfilm laten maken is een effectieve manier om je merk te promoten, producten of diensten te presenteren en de

...

Branding is een term die vaak wordt gebruikt in de marketingwereld, maar wat betekent het eigenlijk en waarom is het

...

Heb je ooit gehoord van anchorteksten? Misschien niet, maar wanneer je bezig bent met het optimaliseren van websites voor zoekmachines,

...

Ben je ooit in de situatie geweest waarin je werken bij website laten maken met tegelijkertijd de verantwoordelijkheid voor online

...

Digitale marketing is tegenwoordig een essentieel onderdeel van het succes van elk bedrijf. Het hebben van een sterke online aanwezigheid

...

Wanneer jij als bedrijf een website hebt om jouw producten te verkopen of om jouw diensten hierop aan te bieden,

...

Ben jij op zoek naar een digitaal visitekaartje? Dan is het is verstandig om te kijken naar digitale visitekaartjes met

...

Times square New York, wie kent het niet. Het is één van de meest druk bezochte toeristische attracties ter wereld.

...

Er zijn twee dingen die je kunt uitbesteden om je website bereik en verkeer te verbeteren. Dit zijn Google advertenties

...

Wat betekent conversiegericht webdesign? Conversiegericht webdesign is niets meer of minder als een website die gemaakt is voor het genereren

...

Terwijl sociale media tegenwoordig veelvuldig ingezet wordt om een bedrijf te promoten en naamsbekendheid te verwerven, wordt het gebruik van

...

Iedere ondernemer staat voor dezelfde uitdaging; hoe bereik ik mijn klanten en hoe maak ik zo snel mogelijk naamsbekendheid? Allereerst

...